• hlb_03

    hlb_03

  • hlb_04

    hlb_04

  • hlb_01

    hlb_01

  • hlb_02

    hlb_02

Extern adviseur houdt akkerbouwers spiegel voor en ondersteunt hen bij maken van keuzes

 

Al een jaar of vijf ondersteunt Albert Wolfs van HLB in Wijster Buiter en zijn vader bij de teelt van zetmeel-, vlokken-, en consumptieaardappelen. Het areaal van de Buiters is de laatste jaren flink gegroeid en ze werken veel met huurgrond. De advisering door Wolfs spitst zich toe op rassenkeuze, bemesting en aaltjesbeheersing.

 

Aandachtsgebieden veranderen. Ook Albert Wolfs van het HLB en Jacob Struik van TTW zien digitalisering belangrijker worden. "De moderne techniek helpt om sneller te meten en diagnoses te stellen" zegt Wolfs. HLB ontwikkelde LeafSpot, een diagnosetechniek van plantenziekten in het veld. Ook ontwikkelde HLB de pootgoedscan voor TBM pootgoed. De teler krijgt daarbij advies over de noodzaak van een knol- en/of grondbehandeling tegen ziekten en over de optimale pootafstand.

 

Lees hier het originele artikel uit Nieuwe Oogst, 29 oktober 2016

 

Voor het Hilbrands Laboratorium (HLB) in Wijster is gedegen advies minstens zo belangrijk als onderzoek en diagnose. De specialist in plant- en bodemgezondheid vormt een waardevolle schakel tussen wetenschap en praktijk. Directeur Janny Peltjes is heel helder: 'Alles wat wij doen, moet uiteindelijk boeren en tuinders verder helpen om gezond voedsel te produceren.'

 

Lees hier het artikel uit NOMMER, oktober 2016

Voor de Nederlandse boer werkt Dutch Sprouts onder meer samen met HLB / De Groene Vlieg Bio Diagnostics die beschikt over de Lab-in-a Box. Hierbij worden de grondanalyses gekoppeld aan ( onder andere digitale ) diagnose van ziekten en gebreken, eventueel in combinatie met drone- en satellietbeelden. Doordat deze data met de boer worden doorgesproken, wordt een optimale keus in teelten, bemesting en gewasbescherming gemaakt.

 

Lees hier het originele artikel uit Boerderij Ambitie oktober 2016

Janny Peltjes voorziet dat onderzoek en laboratoriumwerk in toenemende mate op de landbouwbedrijven zelf zal gaan plaatsvinden.

 

Lees hier het originele artikel uit Aardappelwereld magazine, oktober 2016.

De aardappel blijft onverminderd populair bij de Nederlander. De aardappelcampagne “Power to the Pieper” laat nu ook de sportieve kanten van de aardappel zien: veel vezels en vitaminen en relatief weinig calorieën.

 

Bekijk hier de promotiefilm

 

Power to the Pieper is een initiatief van de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO). Deze campagne wordt gefinancierd met steun van de Europese Unie.

Laatste Tweets

HLBbv RT @Adama_TvL: Nieuwe #aardappel-ziekte geidentificeerd door @HLBbv en uitgebreid beschreven in @Aardappelwereld. ‘Zetmeeldiefje’ (gelieerd…
HLBbv RT @AnneGraafstra: Vandaag veldbijeenkomst voor de noordelijke telers van @LambWestonNL met als thema: een duurzame teelt in relatie tot oa…
HLBbv Presentaties over de landbouw van de toekomst bij de open dag van familie Gesink. @HLBbv @HZPC @Rabobank @omniventhttps://t.co/V8GdSduRGZ
Multithumb found errors on this page:

Could not create image: /home/hlb/domains/hlbbv.nl/public_html/cache/multithumb_thumbs/b_750_750_0_00_images_bluearrow.png. Check if you have write permissions in /home/hlb/domains/hlbbv.nl/public_html/cache/multihumb_thumbs/










© 2012 - Designed by CommPro Automatisering